Jak se Evropská unie snaží zastavit šíření dezinformací?
15. 2. 2021
Evropská unie je odhodlána zastavit rostoucí množství dezinformací, které se objevily s příchodem pandemie koronaviru, proto začala spolupracovat se sociálními sítěmi, online platformami nebo organizacemi na ověřování faktů. Zároveň chce podpořit projekty zaměřené na zvýšení mediální gramotnosti, aby se ve společnosti nešířily dezinformace.
Evropská unie chce navázat na komunikační plán z roku 2018. Hlavním cílem tohoto plánu je zajistit občanům přístup k důvěryhodným a ověřeným informacím. Evropská komise proto spustila web věnovaný informacím o koronaviru, kde se mimo jiné snaží vyvrátit nejčastěji se objevované dezinformace a nahradit je pravdivými informacemi. Na obsahu spolupracuje i se Světovou zdravotnickou organizací.
Projekt „European Digital Media Observatory” má odkrývat šíření dezinformací - kdo je šíří, na jakou skupinu lidí cílí a jaký mají společenský dopad. Komise také pečlivě sleduje sociální sítě a platformy, které se v rámci kodexu v oblasti dezinformací „Code of Practise on Disinformation” zavázaly regulovat množství dezinformací v rámci svých společností. Mezi signatáři kodexu se objevily velké platformy jako např. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok, či GoogleSearch. Firmy tak pravidelně každý měsíc podávají zprávy o tom, jak se jim daří omezit jejich šíření dezinformací.
Evropská unie chce předejít i podvodům ze strany spotřebitelů, proto spolupracuje s firmami jako je např. Amazon, Ebay, Wish a další. Výsledkem je odstranění stovek milionů nelegálních nabídek a reklam.
Zajištění svobody projevu a zvýšení povědomí občanů
Přístup Evropské unie k zastavení šíření dezinformací je založen na dodržování základních lidských práv. Krize poukázala na zásadní roli novinářů, kteří by měli poskytovat spolehlivé a ověřené informace. Proto komise vyzývá členské státy, aby zajistili novinářům bezpečné podmínky k práci a respektovali jejich nezávislost.
Za účelem zvyšování povědomí ve společnosti chce Evropská komise podporovat a propagovat projekty zaměřené na podporu mediální gramotnosti, rozvoje kritického myšlení a digitálních dovedností. Zvláštní pozornost pak chce zaměřit především na děti a mladé lidi, kteří jsou k dezinformacím náchylnější.
15. 2. 2021 | Autorky: Klára Bohunická, Veronika Macková