Poslech podcastů jako nový zvyk v koronavirovém období

12. 3. 2021


Fenomén zpravodajských podcastů je momentálně jedním z nejrychleji rostoucích způsobů využívání médií. V průběhu koronavirové krize navíc došlo ke značnému nárůstu počtu posluchačů. Ačkoli denní zpravodajské podcasty tvoří pouze 1 % všech vytvořených podcastů, patří mezi jedny z nejposlouchanějších. Kromě nových posluchačů přibyly v průběhu koronavirové krize i nové podcasty, z nichž mnoho vzniklo s cílem poskytnout posluchačům ověřené a důvěryhodné informace o onemocnění COVID-19.


Některé denní zpravodajské podcasty jsou mezi lidmi oblíbené více než tradiční tisk nebo televize. Podcast The Daily, který spadá pod vydavatelství New York Times, má denně až čtyři miliony posluchačů, což je zhruba stejně jako diváků sledujících televizi Fox News v hlavním vysílacím čase. Před rokem byl počet posluchačů The Daily zhruba poloviční.

Podle studie Reuters Institute až třetina Američanů a Švédů poslouchá alespoň jeden podcast měsíčně z toho polovina z nich konkrétně zpravodajské podcasty. Ve zbylých zkoumaných zemích (Austrálie, Velká Británie, Francie a Dánsko) je posluchačů o něco méně, přesto si však zpravodajské podcasty jednou za měsíc pustí minimálně 10 % lidí. Mezi posluchači figurují především mladí lidé a lidé s vyšším vzděláním.

Na žebříčku 250 nejoblíbenějších epizod vydávaném každý týden Apple podcasty, zabírají denní zpravodajské zhruba 10 % v USA, 9 % ve Francii, 9 % v Austrálii a 5 % ve Velké Británii.

Australský Coronacast vznikl s cílem poskytnout posluchačům ověřené a důvěryhodné informace o onemocnění COVID-19. Každá jeho epizoda přilákala přes sto tisíc posluchačů. Přibylo také denních zpravodajských podcastů. Za poslední rok vzrostl jejich počet v šesti zkoumaných zemích z 60 na dnešních 102. Na oblíbenosti podcastů se podílí dva faktory. Prvním z nich je koronavirová krize. Dave Zohrob, CEO analytické společnosti Chartable, uvádí, že po zavedení lockdownů v jednotlivých zemích došlo v únoru ke snížení počtu posluchačů podcastů o 20 %. Přesto měl jejich počet rychle stoupající tendence a již v březnu se vrátil na původní hodnoty. Vrcholu dosáhl v červenci, kdy byl nárůst posluchačů zpravodajských podcastů zhruba o 40 % vyšší oproti situaci před lockdownem. Krize změnila také denní režimy lidí. Velká většina z nich byla zvyklá poslouchat podcasty v ranních hodinách. Tento počet se po zavedení lockdownů značně snížil, ale naopak se zvýšil počet posluchačů v průběhu dne. Druhým faktorem jsou zvýšené investice do tohoto odvětví. Mnoho vysílacích organizací vidí v podcastech možnost, jak přilákat budoucí generaci posluchačů a investují do rozvoje v této oblasti. Rozdíl lze pozorovat na menších evropských trzích, kde lidé projevují zájem o podcasty, avšak chybí investoři či zadavatelé reklam.

Zpravodajské organizace věří v budoucnost podcastů a doufají v nové posluchače, které tímto způsobem přilákají, i proto se snaží nalézt správného moderátora a zároveň mají na výběr z více formátů podcastů – kratší a intenzivní zpravodajství, popřípadě dlouhé epizody o konkrétních tématech.

12. 3. 2021 | Autorky: Klára Bohunická, Veronika Macková

Projekt TL04000176 AI komunikační platforma potlačující infodemii ve vazbě na novinářskou a mediální etiku
je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA

Projekt TL04000176 AI komunikační platforma potlačující infodemii ve vazbě na novinářskou a mediální etiku je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookies v rámci platformy Google Analytics. Více informací o fungování těchto nástrojů je k dispozici ZDE. Tyto soubory cookies můžete odmítnout v nastavení svého prohlížeče, případně je můžete v prohlížeči i vymazat.