Vojenské výrazy spojované s koronavirem

15. 9. 2021


Analýza se zaměřuje na zmapování výskytu deseti vytipovaných výrazů z vojenské terminologie, které se objevují v mediálním prostoru coby metafory v kontextu zvládání pandemie nemoci COVID-19. Celkem bylo v českých médiích v období od ledna 2020 do července 2021 zaznamenáno více než 210 tisíc výskytů těchto vojenských metafor.


Nejčastěji zaznamenané metafory – „boj s koronavirem“ (93 tis. výskytů), „oběti koronaviru“ (56 tis. výskytů) a „koronavirus zasáhl“ (30 tis. výskytů) – jsou ty, které lze nejobecněji aplikovat na jakékoli společensky závažné zdravotní riziko (např. „boj s obezitou“, „oběti autonehod“ apod.) a v mediální terminologii se poměrně často vyskytují i mimo výjimečné události typu pandemie COVID-19. Proto je média, jak je vidět, celkem neproblematicky přijala do běžného slovníku pro referování právě o koronavirové situaci.

Naopak u některých méně frekventovaných výrazů lze říci, že jsou vyhrazeny pro popis zvládání nejzávažnějších rizik. Mainstreamová / seriózní média jimi obecně šetří a i politici je ve svých veřejných vystoupeních používají jenom výjimečně, když chtějí silně zapůsobit na veřejnost. Sem patří výrazy jako útok („koronavirus útočí“ – 1,3 tis. výskytů), válka („válka s koronavirem“ – 1,6 tis. výskytů) nebo bitva („bitva s koronavirem“ – 723 výskytů).

Právě v případě dvou posledně jmenovaných příměrů (válka a bitva), které mají značný dramatický náboj, jsme se blíže soustředili na to, jak rozšířené bylo jejich používání v citacích představitelů napříč českou politickou scénou. Analýza ukázala, že politici v mediálně exponovaných situacích těmito silnými výrazy spíše šetřili. Pokud už některý z nich použili, odrazilo se to v médiích úměrně k pozici daného představitele. Nejčastěji citovaným uživatelem výrazu „válka s koronavirem“ byl premiér Andrej Babiš (120 z celkových 122 výskytů), který jej použil v jednom ze svých hojně sledovaných televizních projevů. Nejčetnějšími uživateli pojmu „bitva“ byli vicepremiér Jan Hamáček (25 z celkových 28 výskytů), který jej vyslovil v reakci na návrh ODS, aby Sněmovna hlasovala o důvěře vládě, a předseda Senátu Miloš Vystrčil (5 výskytů), jenž se v novoročním projevu v lednu 2021 zmínil o tom, že „na jaře Česko první bitvu s koronavirem vyhrálo a koupilo si tak čas, vláda ale na podzim zaspala“. Svou roli výrazných „opinion makerů“ potvrzovali v souvislosti s koronavirem také prezidenti Zeman a Klaus. Jejich výroky o „válce“ v souvislosti s pandemií COVID je vynesly na přední příčky našeho žebříčku.

Otevřít kompletní analýzu

Obrázek 1. Vojenské metafory v českých médiích

15. 9. 2021 | Autor: Ivan Vodochodský

Projekt TL04000176 AI komunikační platforma potlačující infodemii ve vazbě na novinářskou a mediální etiku
je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA

Projekt TL04000176 AI komunikační platforma potlačující infodemii ve vazbě na novinářskou a mediální etiku je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookies v rámci platformy Google Analytics. Více informací o fungování těchto nástrojů je k dispozici ZDE. Tyto soubory cookies můžete odmítnout v nastavení svého prohlížeče, případně je můžete v prohlížeči i vymazat.