Třetí dávka očkování (tradiční a sociální média)

8. 12. 2021


Přeočkování třetí dávkou proti onemocnění COVID-19 začalo v Česku 20. září, což média zařadila mezi stěžejní body svého zpravodajství. Od tohoto dne až do 10. listopadu bylo ve vybraných tradičních médiích (viz metodika) o třetí posilovací dávce uveřejněno více než 1 500 příspěvků. Jejich mediální dopad 3 937 GRP ukazuje, že každý obyvatel Česka starší 15 let si mohl přečíst, vyslechnout či zhlédnout 39 příspěvků na toto téma.


Povědomí o posilující dávce tedy média zvyšovala velmi výrazně. To se také projevilo v debatách v sociálních médiích, kde téma 3. dávky rezonovalo napříč všemi diskusemi o COVID-19 a bylo často podněcováno právě redakčními články z médií. Celkem bylo zachyceno necelých 10 tisíc příspěvků v sociálních médiích na toto téma. Jejich celkový odhadovaný dosah je 9 miliónů zobrazení.

Téměř třetina redakčního obsahu tradičních médií (zpráv, komentářů, diskusí či reportáží) vyjadřovala pozitivní stanovisko k podávání třetí dávky či nesla informace o jejím přínosu. Nejčastěji se tak dělo z úst ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha. Často také zaznívala podporující slova předsedy České vakcinologické společnosti Romana Chlíbka. Nejvíce příspěvků bylo věnováno Andreji Babišovi, který si nechal třetí dávku aplikovat, a stal se tak pro média jakýmsi symbolem, jenž byl zmiňován jako příklad již podstoupeného přeočkování. Třetí dávku podpořila mj. i silná témata, kterými byly schválení podávání třetích dávek vakcíny proti COVID-19 od firem Pfizer/BioNTech Evropskou agenturou pro léčivé přípravky (EMA), údajně úspěšný boj s pandemií v Izraeli díky třetí dávce či zprávy z nemocnic a apely odborníků k přeočkování.

Naproti tomu postoj odmítavý až kritický či ambivalentní a nejednoznačný, byl zastoupen v nepoměrně menším množství mediálního obsahu. Zamítavé stanovisko obsahovalo 33 (tedy 2 %) příspěvků a ambivalenci 11 (tedy 1 %). Největší prostor se dostal vedoucí pražské laboratoře Synlab Anabele Čížkové, která vyzývala k opatrnosti s podáváním třetí dávky. Zcela odmítavý postoj projevilo šest osobností. Vždy se tak dělo na webu parlamentnilisty.cz.

V sociálních médiích byla názorová skladba zcela opačná – převažovala negativní stanoviska diskutujících vůči očkování (44 % příspěvků), naopak pozitivních výroků vůči třetí dávce bylo pouze 13 %. 7 % reakcí bylo ambivalentních – nejčastěji šlo o autory, kteří absolvovali dvě dávky, s tou třetí však váhají či jsou proti její plošné aplikaci. Z celkových 20 % diskutujících, kteří jsou očkováni, tak celá třetina zvažuje, že posilující dávku nepodstoupí.

Otevřít kompletní analýzu

Vývoj medializace tématu třetí dávky očkování proti COVID-19

Obrázek 1. Vývoj medializace tématu třetí dávky očkování proti COVID-19

8. 12. 2021 | Autoři: Ondřej Polívka, Alena Zachová

Projekt TL04000176 COVID-19 infodemie: AI komunikační platforma potlačující infodemii ve vazbě na novinářskou a mediální etiku
je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA

Projekt TL04000176 AI komunikační platforma potlačující infodemii ve vazbě na novinářskou a mediální etiku je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookies v rámci platformy Google Analytics. Více informací o fungování těchto nástrojů je k dispozici ZDE. Tyto soubory cookies můžete odmítnout v nastavení svého prohlížeče, případně je můžete v prohlížeči i vymazat.